Tuesday 11 June 2013

MENGENALPASTI BARANG TIRUAN


Tahukah anda bagaimana untuk mengenalpasti barangan buatan “made in china”?
Dunia sekarang dilimpahi dengan pelbagai macam jenis barangan dari china. Yang mana kebanyakan barangan dari china adalah barang tiruan. Adakah anda dapat membezakan yang mana satu barangan dari china atau taiwan?
Ada 1 cara mudah bagaimana untuk mengenalpasti barang “made in china” ini. Caranya ialah mengenalpasti melalui teknik barcode.

Untuk pengetahuan semua, semua barang yang dihasilkan di mana-mana negara telah pun ditetapkan kod pengeluarannya.
Dan semua barangan yang dikeluarkan di negara cina (made in china), barcode nya bermula dengan 3 digit ini iaitu ; 690, 691, dan 692. Semua barang yang mempunyai barcode yang dimulai dengan 3 digit ini,
Adalah barangan “made in china”.
Manakala, 3 digit pertama barcode barangan “made in taiwan” ialah 471.
Sekarang ini, ramai sekali peniaga yang cuba untuk menipu pelanggan mereka.
Dia kata dia jual barang asli, berjenama dan berkualiti. Namun, apabila kita beli, setelah membayar dengan harga yang mahal, dapat-dapat barang, semuanya barang tiruan, rendah mutu dan kualiti nya. Apabila diperiksa betul-betul, rupa-rupanya barang yang dijual itu adalah barang “made in china”
Saya tak mengatakan semua barangan “made in china” tak bagus. Tapi realitinya kebanyakan barangan keluaran negara cina adalah barang tiruan dan banyak yang tak berkualiti. Sebab itu barangan mereka murah.
Justeru, adalah sangat baik jika kita dapat selidik dulu apa-apa barang yang ingin dibeli.
Terutamanya apabila ingin membeli barangan berjenama dan mahal.
Berikut disenaraikan beberapa negara dan barcode yang digunakan bagi produk keluaran mereka. Nombor-nombor ini adalah nombor digit pertama pada barcode yang tertera pada produk.
690 ~ 692  made in china
00 ~ 09      made in usa & canada
30 ~ 37      made in france
40 ~ 44      made in germany
49 ~            made in japan

50 ~            made in uk


No comments:

Post a Comment