KPDNHEP telah mengumumkan beberapa langkah proaktif dalam membendung
kebimbangan pengguna tentang kenaikan harga barang-barang, seterusnya mengawal
pasaran dari ancaman peniaga tidak bertanggungjawab.
Di antara langkah-langkah yang sedang dilaksanakan adalah melancarkan
Kempen Pengguna Bijak di seluruh negara. Melalui kempen ini, mesej utama yang
ingin disampaikan kepada pengguna mahupun kepada peniaga ialah: Pengguna
mempunyai pilihan untuk membeli barang keperluan harian atau menggunakan
perkhidmatan, dan peniaga yang menjual pada harga yang tinggi tidak akan
disokong.
Kempen Pengguna Bijak ini bertumpu kepada pasar raya besar
(hypermarket) di seluruh negara. Ini bukan bertujuan menjejaskan perniagaan
peniaga runcit tetapi merupakan strategi bagi membolehkan orang ramai
mengetahui hak dan pilihan serta memperkasakan diri mereka sebagai
pengguna. Hypermarket mampu menawarkan
harga murah kerana kemampuan membeli stok secara pukal, sekaligus berupaya
mengurangkan kos pengeluaran.
Serentak dengan kempen ini, penguatkuasaan juga ditingkatkan di
seluruh negara, membabitkan anggota penguatkuasa dan lebih 14,000 sukarelawan.
Kempen ini juga melibatkan langkah-langkah memperkasakan pengguna supaya mereka
dapat membuat pilihan yang tepat seterusnya berbelanja secara berhemah. Di
antara inisiatif yang dijalankan termasuk:
• Memberi maklumat kepenggunaan yang meluas kepada orang ramai dalam
menghadapi kenaikan harga barangan
• Di bandar-bandar kecil, exco berkaitan pengguna di setiap negeri
akan memainkan peranan menyebarkan maklumat mengenai pasar yang menawarkan
harga berpatutan kepada pengguna
• Mengawasi pasaran secara terperinci bagi memastikan harga barangan
kawalan tidak dinaikkan sesuka hati. Bagi barangan lain, kenaikan harganya
mesti merupakan kenaikan yang munasabah
• Memudahkan orang ramai melapor kepada KPDNHEP dengan menghubungi
talian bebas tol 1-800-886-800 jika mendapati ada peniaga menaikkan harga
barangan sesuka hati. Ini termasuk harga makanan yang dijual di premis makanan
seperti restoran, hotel dan gerai.
Dengan Kerajaan yang prihatin, peniaga bertanggungjawab dan berfikiran
jauh, dan pengguna yang bijak dan berhemat, kesan kenaikan bahan api hanya
merupakan satu cabaran biasa yang boleh ditangani tanpa menjejaskan ekonomi
keluarga dan negara.
PERLINDUNGAN
PENGGUNA
Pasaran pengguna mengikut pengharapan pengguna perlu memberi khidmat berikut di antaranya:
1.
barangan-barangan dan perkhidmatan yang
dibeli adalah selamat untuk digunakan atau dimakan;
2.
maklumat yang diterima sama ada pacia
label barangan, pada Man dan risalah-risalah kerajaan adalah benar, cukup serta
mudah difaham supaya pengguna dapat membuat pertimbangan, pemilihan dan
pembelian yang rasional berdasarkan kepada maklumat yang ada;
3.
pengguna diberi pilihan di pasaran untuk
memilih dan membeli atau tidak membeli tanpa paksaan atau ugutan;
4.
pengguna ada tempat mengadu sekiranya
berlaku penyelewengan dalam masa menjalankan proses jualbeli atau setelah
pembelian berlaku dan tindakan sewajarnya dibuat untuk menolong mereka
sekiranya menghadapi masalah;
5.
sistem perletakan harga yang bersesuaian
dengan kualiti barangan dan perkhidmatan yang diberi;
6.
pengguna dilindung melalui penguatkuasaan
undang undang pengguna yang berkesan lagi adil; dan
7.
pengguna diberi pendidikan berkaitan
dengan kepenggunaan supaya mereka lebih bersedia menjalankan peranan dan
tanggungjawab di pasaran.
Perkembangan
di bidang sains dan teknologi melahirkan beranika barangan dan perkhidmatan
yang menyebabkan pengguna menghadapi masalah untuk membuat pilihan. Kemudahan
kredit dan peningkatan tahap hidup mendorong pengguna mudah berbelanja. Bentuk
dan sistem perdagangan telah menjadi bertambah kompleks sehingga sukar untuk
difaharni oleh pengguna. Bentuk pembungkusan dan penyampaian maklumat berhubung
dengan barangan dan perkhidmatan yang dibekalkan seringkali mengelirukan
pengguna. Permintaan terhadap barangan dan perkhidmatan seringkali melebihi
bekalan. Dalam berlumba-lumba mengejar kekayaan dan kemewahan hidup, etika dan
aspek kerohanian seringkali diketepikan. Dalam keadaan begini, campurtangan
pihak kerajaan adalah diperlukan. Justeru itu, berbagai undang-undang telah
digubal dan dikuatkuasakan. Umumnya, undang-undang ini melarang, mengawal atau
mengawalselia aktiviti yang dikenalpasti boleh memberi kesan buruk kepada
perturnbuhan ekonomi negara atau merugikan pengguna.
TANGGUNGJAWAB
PENGGUNA
Setelah pengguna mengetahui dan memahami
apakah hak hak mereka, maka pengguna haruslah bertindak mempastikan hak mereka
diperolehi. Bagi memperolehi hak-hak itu, pengguna harus mempunyai
tanggungjawab yang perfu dilaksanakan.Tanpa tanggungjawab, hak-hak pengguna
tidak dapat diperolehi. Ini bermakna pengguna perlu menunaikan tanggungjawab
mereka sebagai pengguna.
Terdapat lima tanggungjawab yang perlu
dilaksanakan oleh pengguna bagi memperolehi hak mereka. Lima tanggungjawab
tersebut adalah seperti berikut:
(i)
Kesedaran Mengkritik
Pengguna
mestilah disedarkan untuk lebih mengkritik tentang mutu dan nilai sesuatu
barangan dan perkhidmatan. Ini bermakna jika didapati barangan yang diterima
adalah dalam keadaan tidak sempurna, pengguna hendaklah jangan berdiam diri
tetapi sebaliknya menyuarakan pendapat bagi mendapat baranganyang sempurna.
(ii)
Penglibatan Dan Tindakan
Pengguna harus sentiasa melibatkan diri dalam
kegiatan-kegiatan sosial yang menjaminkan kepentingan pengguna supaya tidak
dicemar atau diabaikan dan mengambil tindakan dengan keyakinan yang berasaskan
penyelidikan serta pengetahuan yang sempurna.
(iii)
Tanggungiawab Sosial
Pengguna mesti bertindak dengan rasa penuh
tanggungjawab sosial dengan kewajipan dan bertimbang rasa supaya tindak tanduk
mereka tidak akan menjejaskan golongan rakyat yang kurang bernasib baik
mengenai hakikat ekonomi dan sosial yang sedia ada.
(iv)
Tanqqungiawab Alam Semulajadi
Pengguna
perlu kesedaran yang tinggi atas keputusan pengguna mengenai alam sekitar yang
mesti dimajukan secara harmoni, menggalakkan keselarnatan alam sekitar dan
bertindak untuk menahan kemunduran faktor yang penting ini bagi menjamin mutu
kehidupan sekarang dan masa depan.
(v)
Bersatupadu
Tindakan yang paling berkesan bagi menghadapi
sesuatu masalah ialah dengan semangat bekerjasama dan bersatupadu. Dengan
semangat akan melahirkan kekuatan dan pengaruh supaya dapat perhatian ke atas
kepentingan pengguna. Cara yang terbaik untuk bersatupadu ialah dengan
melibatkan diri dalam persatuan-persatuan pengguna.
No comments:
Post a Comment